En af de sjoveste ting ved at cykle i bjergene (se min liste over Europas 15 flotteste og hårdeste bjerge) er faktisk ifølge mig at cykle ned af dem.
Hvorfor?
Jo, for der ikke noget som at komme op i høj fart og kaste cyklen ind i svingene som en anden Nibali. Men selvom det er sjovt, er nedkørsler ikke helt ufarlige. Da et par sekunders uopmærksomhed kan få fatale konsekvenser.
Derfor har jeg i dette indlæg samlet 6 tips, der både vil få dig til at cykle hurtigere ned af bjergene, men også langt sikrere.
1. Sikre dig, at dine bremser virker
Det er utrolig vigtigt, at du har sikret dig, at begge dine bremser virker ordentligt, inden du cykler ned af bjergene. Da det ikke er ufarligt at cykle ned af bjerge og det i værste tilfælde kan koste menneskeliv, hvis en bremse svigter.
Og det er ikke nok, at det kun er din forbremse eller bagbremse som virker. Både din for- og bagbremse skal virke optimalt, da det er mest effektivt at bruge dem begge samtidig ned af bjerget.
Ved du ikke hvordan du selv tjekker dine bremser, så tag dem med ned til din lokale cykelhandler og få dem tjekket.
2. Sid i den rette position
Foto: Hot GoMéz
Den mest sikre position på nedkørsel er at holde dine hænder nede midt på buen på styret (ligesom på ovenstående billede). Det sikre dig det bedste greb, og du kan nemt bruge både for- og bagbremsen med dine fingre.
I starten kan det synes at være en lidt mærkelig position at sidde i. Men du vil hurtigt vænne dig til positionen.
Cykler du på lige vej og ikke træder i pedalerne, så hold begge dine pedaler på samme højde niveau (dvs. begge knæ er let bøjet). Det vil give dig den bedste kontrol og er den mest aerodynamiske position at sidde i.
3. Kig fremad
Det er vigtigt, at du ikke kun kigger hvad der sker lige foran dig, men også kigger fremad. Dette er vigtigt, da det giver dig tid til at reagere på huller i vejen, modkørende bilister eller andre uregelmæssigheder.
Og prøv så vidt mulig at kigge på det sted, hvor du skal hen. Dvs. kig ikke på de ting som du vil undgå (fx den modsatte side af vejen), men i stedet det sted du vil cykle hen (fx din side af vejen).
Og husk for guds skyld ikke at kigge tilbage (ved mindre det er nødvendigt) eller ned på din cykelcomputer. Et par sekunders uopmærksomhed kan medføre til et fatalt styrt.
4. Arbejd på dine sving
Foto: Hot GoMéz
Svingene er det sværeste ved en nedkørsel og de steder, hvor der er størst mulighed for styrt. Det er derfor vigtigt, at du øver dig på svingene og aldrig oversatser på dem.
Den bedste måde at komme ind i et sving på, er ved at bremse inden du kommer ind i det, og ikke mens du er i det. Bliver du nødt til at bremse i svinget, så gør det glidende og ikke brat. Når du så er på vej ud af svinget, kan du accelerere.
Det er desuden vigtigt, at du har den rette fod placering. Sørg for, at din højre fod er højest i sving til højre, og at din venstre fod er højest i sving til venstre (ligesom ovenstående billede, hvor højre fod er højest, da det er et sving til højre).
5. Giv hinanden plads og besked
Foto: Oleg Shpyrko
Du kan styre dine egne bevægelser, men du kan ikke styre andres bevægelser.
Derfor er det vigtigt, at du giver andre cyklister god plads, så de kan lave uforudsigelige handlinger (som fx at bremse hårdt op) uden det bliver en farlig situation.
Og kender du dem du cykler med, så giv hinanden besked. Fx råb “forfra” ved en modkørende bilist, “bagfra” ved en bagfra bilist der er ved at overhælde, “kig op” hvis der bremses osv. Det gør det langt sikrere at cykle nedad.
6. Kør forsvarligt og aldrig over evne
Foto: Martin Fisch
Den eneste måde at blive bedre til nedkørsel er ved at øve sig, men husk nu aldrig at køre over dine evner. Cykler du med andre der er bedre end dig selv og du føler dig utilpas med den høje hastighed, så sænk farten til et niveau du føler dig tilpas med.
Det er ikke værd at risikere dit liv for at følge med andre.
Og husk, at du ikke er den eneste på vejen. Så kør derfor forsvarligt, da du også sætter andres liv på spil. Dvs. kør altid i din bane af vejen og lav ikke risikable overhældninger. Og har du ikke kørt nedkørslen før, så kør forsigtig ned af den første gang.
Skal du ned til udlandet og cykle bjerge? Så husk en ordenlig cykelkuffert. Jeg har testet 5 cykelkufferter og fundet den bedste til dig.